Ako napísať dobrý životopis alebo ako uspieť na pracovnom pohovore? Na tieto témy bolo popísaného veľa, stačí preklikať pár stránok na webe. Často sa aj na nás kandidáti obracajú so žiadosťou, aby sme im poradili, ako vylepšiť, doplniť či upraviť životopis. Spísali sme preto pre vás nasledujúce rady a inšpirácie, ktoré sú priamo z našej praxe.
Ako napísať dobrý životopis?
Čo sa týka celkovej grafiky životopisu, vždy používajte bežné písmo, grafiku aj farebnosť. Životopis rozdeľte na logické celky, ktoré oddelíte nadpisom. Nekombinujte rôzne typy písma, použite iba jeden typ. Použite dve, maximálne tri veľkosti písma. V súčasnosti existuje množstvo portálov, ktoré môžete použiť na vytvorenie zaujímavého životopisu. Viaceré predlohy ponúka portál Profesia, bezplatné predlohy nájdete napríklad aj na portáli Canva. Existuje aj viacero ďalších portálov s predlohami na životopis, avšak často sú za poplatok – zistite si to vopred, nie až keď už budete mať celý životopis vyplnený a pripravený na stiahnutie.
Čo sa týka rozsahu, ideálne by mal mať životopis 1 – 2 strany. Aj v prípade, ak je už vaša pracovná skúsenosť rozsiahlejšia, potrebujete uviesť projekty, publikácie a podobne, tak odporúčame nepresiahnuť rozsah maximálne troch strán.
Personalista často venuje životopisu iba veľmi krátky čas, spravidla nie viac ako 10 – 15 sekúnd. Musí byť teda hneď na prvý pohľad zrejmé, prečo ste ideálny kandidát.
Dajte si pozor na to, aby v životopise neboli preklepy, hrúbky, nezrovnalosti v dátumoch a podobné chyby. Ak si aktualizujete životopis po dlhšej dobe, výslednú podobu najskôr ukážte svojim blízkym, rodine či priateľom. Môžu vám pomôcť odstrániť chyby, ktoré nevidíte. Ak sa uchádzate o prácu cez personálnu agentúru, poproste recruitera o spätnú väzbu, či je váš životopis v poriadku – ak aj na danom mieste neuspejete, zväčša dostanete cenné rady, ktoré vám môžu pomôcť pri nasledujúcom výberovom konaní.
Životopis posielajte vždy vo formáte PDF, budete mať istotu, že personalista si ho prečíta presne v tej podobe, ako ste ho poslali. Ak je vyžadovaný životopis v cudzom jazyku, pošlite ho v tomto jazyku, urýchlite tým celý proces. Ak životopisy posudzuje manažér hovoriaci iba anglicky, váš životopis v slovenčine ho sotva zaujme.
Čo má a nemá životopis obsahovať?
Životopis je vaša vizitka, na základe ktorej si personalista o vás vytvorí názor či predstavu.
Aby zaujal budúceho zamestnávateľa, je potrebné dodržať vhodnú štruktúru, uviesť správne informácie a v správnom poradí. Taktiež odporúčame životopis „prispôsobiť“ vždy danej pozícii, o ktorú sa uchádzate – vyzdvihnúť tie Vaše prednosti, skúsenosti, kurzy a podobne, ktoré z Vás robia ideálneho kandidáta.
V hlavičke životopisu uveďte svoje meno vrátane titulu. Ak titul neuvediete, alebo ho uvediete iba pri vzdelaní, je možné, že Vás z výberového procesu vylúčia pre nedostatočné vzdelanie. Nasledujú kontakty – adresa, mail, mobilný telefón (na ktorom ste zastihnuteľný/á), odkaz na LinkedIn profil.
Odporúčame tiež na úvod vložiť fotku, avšak určite sa vyhnite fotkám z dovoleniek či voľnočasových aktivít. Nemusí to byť fotka od profesionálneho fotografa, ale mala by to byť ostrá fotka tváre, na ktorej vyzeráte seriózne. Chcete predsa zaujať, či nie? Naopak, odporúčame neuvádzať dátum svojho narodenia, stav, počet detí či manželstiev, národnosť, materinský jazyk, náboženské vierovyznanie a ďalšie podobné informácie.
Na úvod životopisu sformulujte o sebe pár viet, ktoré vás stručne vystihnú, predstavia, zhrnú Vaše skúsenosti, prípadne oblasť, v ktorej by ste chceli pracovať. Tento text by mal obsahovať aj kľúčové slová, ktoré sú pri pozícii uvedené v požiadavkách na zamestnanca – jeho úlohou je hneď na prvý pohľad personalistu zaujať. Príklad:
„Som obchodník s 10-ročnou praxou v B2B oblasti, pôsobil som v oblasti sanity a vzduchotechniky. Rozumiem výkresovej dokumentácii, mám skúsenosti z medzinárodnými tendrami a hovorím plynulo anglicky. Svoju kariéru by som rád budoval v nadnárodnej firme, v ktorej môžem využiť svoje skúsenosti a zároveň sa ďalej rozvíjať.„
V ďalšej časti životopisu uvádzate svoje pracovné skúsenosti, začínate aktuálnym zamestnaním a pokračujete ďalej až po svoje prvé zamestnanie. Vždy uveďte firmu, pozíciu ktorú ste zastávali, časové obdobie stručný popis činností. Ako časové obdobie uvádzajte mesiac a rok nástupu / ukončenia, nie je potrebné uvádzať konkrétne dátumy. Popis činností uvádzajte iba pri pracovných pozíciách najviac cca 10 rokov dozadu, pri starších popis uvádzať nemusíte. Popis pozícií by mal byť stručný a heslovitý, teda nie súvislý text. Podľa typu pozície môžete uviesť projekty, na ktorých ste pracovali, prípadne dosiahnuté úspechy. Pri manažérskych pozíciách je vhodné uviesť veľkosť manažovaného tímu, prípadne počet tímov. Úspechy a veľkosť tímu môžete uviesť aj pri starších pozíciách.
Nikdy neuvádzajte skúsenosti a zručnosti, ktoré nemáte.
Ak sa vyžaduje odborná znalosť, súčasťou pohovoru sú často aj testy, takže personalista veľmi rýchlo odhalí, že ste nepísali pravdu. Ak aj nie, v skúšobnej dobe by sa na to určite prišlo.
Po pracovných skúsenostiach uveďte vzdelanie – teda školy, ktoré ste navštevovali. Prečo je dobré uvádzať ich až po pracovných skúsenostiach? Ak personalista v úvode prečíta, že nemáte vhodnú školu, môže Váš životopis odložiť nabok a neprejde ani k praxi – ktorá často môže nahradiť, ak nie predčiť vaše vzdelanie. Ak máte ukončenú vysokú školu, strednú už uvádzať nemusíte (iba ak by išlo práve o špecializáciu, o ktorú sa uchádzate). Uveďte štúdium na vysokej škole, aj keď ste ju nedokončili (ale samozrejme tiež uveďte počet ukončených ročníkov či semestrov).
Ďalej uveďte relevantné kurzy, certifikáty, znalosti podľa povahy danej pozície. Ak nejde o celoživotný certifikát, tak vynechajte kurzy typu „jazykový kurz ukončený v roku 2000“. Môžete tiež uviesť vodičský preukaz, podľa povahy pozície tiež, či ste aktívny vodič a počet najazdených kilometrov (vhodné napríklad pri obchodníckych pozíciách).
Nasledujú jazykové schopnosti, pri nich odporúčame používať označenie A1 – C2 podľa stupňa, ako daný jazyk skutočne ovládate. Uveďte skutočnú úroveň ovládania jazyka, nepreceňujte sa, ale ani zbytočne nepodceňujte. Slovenský jazyk neuvádzajte, ak nie ste cudzinec. Môžete uviesť všetky jazyky, ktoré ovládate, aj keď nie sú v inzeráte uvedené – firma môže mať v danej krajine obchodné aktivity, zákazníkov, pobočku a podobne. Ak sa na pozíciu vyslovene nevyžaduje čeština, neuvádzame ju ako cudzí jazyk.
Na záver môžete uviesť dobrovoľnícke aktivity a svoje hobby – najmä ak sa venujete niečomu originálnemu, čo podčiarkuje vaše povahové vlastnosti či prístup k práci. Ak sa uchádzate o prácu, kde je dôraz na detail, kľudne uveďte aj háčkovanie. Určite ho však neuvádzajte, ak sa uchádzate o pozíciu manažéra či obchodníka, kde je dôležitá skôr dynamika. Uvedené hobby môžu byť témou na pohovore, takže si pripravte aj pár viet na danú tému. Ak uvediete, že sa venujete skialpinizmu a hory neznášate, tak sa môžete dostať do problému.
Motivačný list a referencie – áno, či nie?
Ak sa v inzercii vyžaduje motivačný list, pošlite ho spolu so životopisom. Je samozrejmé, že motivačný list prispôsobíte danej pozícii tak, aby zaujal. Nepožívajte pripravenú „šablónu“, ale snažte sa ho sformulovať autenticky.
Ak sa vyžadujú referencie, poskytnite meno a telefonický kontakt na osobu, ktorá na Vás môže poskytnúť referenciu, prípadne priložte referenčný list, na ktorom je uvedená osoba, ktorá referenciu poskytla spolu s kontaktom. Ak sa referencie nevyžadujú, nemusíte ich uvádzať, prípadne môžete uviesť, že referencie poskytnete na požiadanie. Nikdy tiež neuvádzajte kontakt na niekoho, s kým nie ste vopred dohodnutá/ý, že vám referencie poskytne.
Ak chcete, aby ste si nemuseli pracovné príležitosti hľadať, ale aby si našli oni vás, vždy majte aktuálne Vaše konto na LinkedIn.
A čo je najdôležitejšie pri hľadaní prace? Nestrácajte optimizmus, neprestávajte vyvíjať aktivitu a hľadať nové príležitosti. A každé ráno, keď sa pozriete do zrkadla, predstavte si, že ste už ste zamestnaný/á.
A zajtra to už môže byť pravda.
Ďalšie inšpirácie, ktoré môžete využiť pri hľadaní novej práce:
👉 Úspešný pracovný pohovor do zamestnania
👉 Ako sa pripraviť na otázky, ktoré určite dostanete na pracovnom pohovore?
👉 Ako mám postupovať, keď chcem dať výpoveď v práci?
Ak máte záujem sledovať aktuálne pracovné príležitosti a aktuality z oblasti HR, pridajte sa k nám aj na firemnej LinkedIn stránke a firemnej Facebook stránke.