Už aj tým posledným zamestnancom, ktorí nemusia nevyhnutne byť v kancelárii či dochádzať do práce, umožnil zamestnávateľ pracovať z domu. Veľká väčšina nemá s týmto typom práce skúsenosť, alebo minimálnu. Všeobecne sa súčasný stav nazýva prácou formou HOME OFFICE.
OMYL, vážení, toto nie je práca z domu. Práca z domu je, keď máte deti v škole alebo v škôlke a tým, že zostanete pracovať z domu, šetríte čas presunom z a do práce, sedením na (často nezmyselnej) schôdzi či klebetením s kolegyňou či kolegom. To, čo v súčasnosti zažíva väčšina z nás, je HOME STRESS z toho, že musíme skĺbiť prácu, varenie a starostlivosť o deti, prípadne aj ich učenie. A nemôcť ísť VON.
Viem, o čom hovorím, pracujem z domu už cca posledné 3 roky. Áno, mám v meste kanceláriu s úžasným výhľadom do Medickej záhrady. Ale chodím tam, len keď mám stretnutia, inak zostávam pracovať doma. Čítala som viacero odporúčaní, prevzatých z literatúry, ako efektívne pracovať formou home office. Na niektorých som sa zasmiala, s inými priam nesúhlasím. Dovolím si ponúknuť Vám niekoľko inšpirácií z vlastnej skúsenosti HOME OFFICE, ale aj HOME STESS. Odporúčania budú viac smerované k ženám, keďže predpokladám, že práve tie nesú toto bremeno najviac.
BUDÍČEK
Aj keď vás viacerí nabádajú vstávať presne v tú istú hodinu, dokonca skôr, ako do práce, určite NIE. Spočítajte si, koľko času „zabijete“ úpravou zovňajšku, prípravou desiatej, rozvozom detí a príchodom do práce. Tento čas si pripočítajte k času, na kedy máte natiahnutý zvyčajne budík (no dobre, tak aspoň hodinu) a pospite si. Využite to. Aj tak tento HOME STRESS raz skončí, tak prečo si nedopriať viac spánku.
HYGIENA
Je dôležité, aby ste ráno dodržali zvyčajnú osobnú hygienu (zuby, sprcha, vlasy… ok, make-up môžete vynechať). Garantujem vám, že ak tak neurobíte ráno, cez deň to už neurobíte. Odporúčam použiť aj parfém, nielenže budete voňať manželovi (resp. partnerovi), ale aj sebe a budete mať pocit, že naozaj idete do práce.
TIMING
Urobte si to-do list na daný deň nielen pre seba, ale aj harmonogram pre deti. Aj mladšiemu dieťaťu sa dá povedať program aspoň orientačne – teraz postavíš z kociek dom, keď to budeš mať hotové, nakreslíš mi výkres, ako sme boli naposledy v ZOO a potom ti pustím film (program samozrejme každý deň obmieňame). Pri starších deťoch je rozumné vytlačiť deťom zaslané úlohy a zabaviť mobil aspoň na pol dňa.
PRACOVŇA
Pracovné miesto. Veľmi dobre sa čítajú odporúčania typu urobte si pracovný kútik keď bývate v dvojizbovom byte s dvomi deťmi. Žiaľ, tu je aj moja rada krátka. Ak bývate vo viacizbovom byte, alebo rodinnom dome, určite si viete zriadiť provizórne pracovisko, kde sa vkľude „zapracujete“. Budú vám chýbať drobnosti ako spinky, farebné fixky, píšuce pero a veľkosti ako tlačiareň, ale s tým sa hádam po pár dňoch vyrovnáte. Tie drobnosti sa dajú dokúpiť pri najbližšom nákupe a odporúčam prikúpiť aj čistý papier alebo poznámkový zošit vyhradený na pracovné záležitosti.
JEDLO
Prestávka, keď si spravíte kávu alebo zalejete čaj je rozhodne prospešná. Ale pracovať a pripraviť obed a večeru pre štvorčlennú rodinu, tak to zabudnite. Ak máte doma polovičku, ktorá vás odbremení, máte vystarané. Ak nie, treba sa vrátiť k zvyklostiam nadobudnutým počas MD (zaujímavé, že managing director a materská dovolenka majú rovnakú skratku). Teda ísť von (v tomto prípade začať pracovať), keď už máte navarené a variť čo najjednoduchšie jedlá. A teda naozaj sa nič nestane, keď raz (no dobre, dvakrát), budete s deťmi obedovať pizzu z mrazáku.
Tak verím, že nás táto aktuálna skúsenosť s HOME STRESS neodradí a v budúcnosti, keď sa situácia upokojí a spoločnou zodpovednosťou Korona vírus dostaneme pod kontrolu, budete môcť využiť prácu formou HOME OFFICE naplno. Prajem vám hlavne pevné zdravie.
Článok a diskusiu nájdete na LinkedIn.
Ak máte záujem sledovať aktuálne pracovné príležitosti a aktuality z oblasti HR, pridajte sa k nám aj na firemnej LinkedIn stránke a firemnej Facebook stránke.